Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får in. Bland annat leveranser, betalmetoder och cannabis light.

Betalning

Hur betalar man?

Vi erbjuder i dagsläget tre olika sorters betalmetoder.

  1. Swish
    För att betala med Swish klickar du på “Välj ett annat betalsätt” i kassan. Efter slutfört köp kommer uppgifter med Swish-nummer att att skickas till dig via SMS samt via mail.
  2. Bankgiro
    För att betala med bankgiro klickar du på “Välj ett annat betalsätt” i kassan. Observera att din order skickas efter att betalning gjorts.
    Efter slutfört köp kommer uppgifter med bankgiro att mailas ut till dig. Observera att din order skickas efter att din betalning är synlig på vårt bankgiro. En bankgiro-betalning tar normalt sett en bankdag.
  3. Betallänk
    Önskar du betala med kort så kan vi lösa det med en betallänk till en extern betaltjänst. Svara på den orderbekräftelse du får ut efter lagd order att du vill betala med kort så löser vi det.

Tar ni kort?

Tyvärr kan vi i dagsläget inte erbjuda en kortbetalningstjänst direkt på hemsidan.

Däremot kan vi lösa kortbetalning via en betallänk som vi manuellt mailar ut. Önskar du betala med kort så svara på den orderbekräftelse som går ut efter lagd order så fixar vi det.

Varför har jag inte fått en orderbekräftelse?

Efter att du har genomfört din betalning med antingen Swish eller bankgiro, kommer du att få din orderbekräftelse så snart vi har registrerat din betalning.

Vanligtvis registrerar vi betalningar två gånger om dagen, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. När du betalar via bankgiro så tar det normalt sett 1 bankdag innan vi ser betalningen, medan betalningar med Swish är omedelbara.

Om du inte har mottagit din orderbekräftelse inom 24 timmar efter din betalning, ber vi dig vänligen kontakta oss så hjälper vi dig att lösa eventuella problem eller fördröjningar.

Varför får jag inget ordererkännande när jag swishat?

När du betalar med Swish hos oss på Raw Hemp, behöver du veta att alla betalningar registreras manuellt. Normalt sett tar det inte lång tid för oss att få betalningen bekräftad, men det kan ta lite extra tid på kvällar och helger eftersom vår personal arbetar begränsade tider under dessa dagar.

Vi strävar alltid efter att skicka ut din beställning så snart som möjligt, men om du inte fått något ordererkännande inom 12 timmar från att du gjort din beställning, ber vi dig att kontakta oss omgående. Vi kommer då att undersöka vad som kan ha gått fel och hjälpa dig så snabbt som möjligt.

Jag glömde ange ordernummer vid Swishbetalning, vad gör jag?

Alla Swish-betalningar registreras manuellt, vilket betyder att det kan ta lite extra tid under kvällar och helger. Men du kan vara trygg med att vi alltid strävar efter att hantera alla betalningar och ordrar så snabbt och effektivt som möjligt.

Även om du missar att ange ordernummer vid betalning så kommer vi kunna koppla ihop din Swish-betalning med rätt order, även om ordernummer saknas. Så om du råkar missa att ange ordernummer när du gör din Swish-betalning, behöver du inte oroa dig.

Vi vill att våra kunder ska vara nöjda och trygga med sina köp hos oss, så tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar kring din beställning eller betalning.

Frakt & Leverans

Hur levererar ni?

Vi erbjuder två alternativ för leverans: Postnords varubrev och DHL Service Point. Om du beställer för över 600:- skickas paketet automatiskt med DHL, som erbjuder spårbarhet och en snabbare leverans. För beställningar under 600:- skickas paketet automatiskt med Postnord.

Om du önskar att ditt paket ska skickas till en DHL Service Point, även om du har handlat för under 600:-, så är detta också möjligt. Du kan välja DHL Service Point som fraktmetod i kassan. Vi rekommenderar att du dubbelkollar din leveransadress vid utcheckning för att undvika eventuella missförstånd eller förseningar.

När du har slutfört din beställning kommer du att få en orderbekräftelse som bekräftar dina produkter och leveransinformation. Vi strävar alltid efter att skicka dina produkter så snart som möjligt. Normalt tar det 1-3 arbetsdagar för Postnords varubrev och 1-2 arbetsdagar för DHL Service Point att leverera till din brevlåda eller utlämningsställe.

När din beställning har behandlats kommer du att få ut ett sändningsnummer via Shipmondo, vilket gör det möjligt för dig att spåra ditt paket och hålla koll på när det kommer att levereras till din brevlåda eller DHL Service Point.

Skickar ni diskreta leveranser?

Vi värnar om din integritet och förstår vikten av diskretion när det kommer till paketleveranser. Därför skickar vi din order i en neutral brun kartong eller vit låda som inte avslöjar någon information om innehållet eller avsändaren. Det finns varken logotyp eller text kopplade till vår hemsida, så du kan känna dig trygg med att ingen utomstående kommer att veta vad paketet innehåller eller var det kommer ifrån. Vi sätter högsta prioritet på att din beställning hanteras med diskretion och säkerhet.

Skickar ni från Sverige?

Alla ordrar hanteras på vårt egna lager i Sverige. Detta betyder att du kan förvänta dig snabb leverans, eftersom vi inte behöver vänta på att varorna ska levereras från ett utomlandsbaserat lager.

Att ha vårt eget lager betyder också att vi har fullständig kontroll över hanteringen av varorna och att vi kan garantera hög kvalitet och säkerhet på alla produkter som skickas till våra kunder.

Vad kostar frakten?

Vi erbjuder olika fraktalternativ beroende på beställningsbeloppet.

För beställningar under 600:- tillkommer en fraktkostnad på 39:- med PostNord varubrev och 49:- med DHL Service Point. Men om din beställning överstiger 600:-, bjuder vi på fraktkostnaden och skickar ditt paket med DHL Service Point.

Hur ofta skickar ni paket?

Vi arbetar ständigt för att se till att våra kunder får sina beställningar så snabbt som möjligt. Därför skickar vi normalt sett ordrar som läggs innan kl. 14:00 samma dag, förutsatt att betalningen görs via Swish. På så sätt kan du få din beställning levererad så snabbt som möjligt. Vi skickar måndag till fredag.

När det gäller bankgirobetalningar tar det vanligtvis en bankdag innan vi kan se betalningen. Vi vill dock påminna våra kunder om att bankgirobetalningar inte är lika snabba som betalningar med Swish och kan ta lite längre tid att bearbeta. Det är därför viktigt att du planerar din beställning i god tid om du väljer att betala med bankgiro.

Hur lång är leveranstiden?

Vi erbjuder två olika fraktalternativ, PostNord varubrev och DHL Service Point. Vanligtvis når brevskick via PostNord mottagaren inom 1-3 vardagar medan DHL Service Point oftast tar 1-2 vardagar.

Vi vill också påpeka att vår hanteringstid kan variera beroende på när du beställer och betalar. För Swish-betalningar som görs före klockan 14.00 så går paketen iväg samma dag. Betalar du med bankgiro så tar det normalt sett en bankdag tills vi ser betalningen och kan skicka dina varor.

Vad gör jag om jag fått fel produkter i paketen?

Om det trots våra ansträngningar skulle uppstå ett problem med din beställning, som felaktiga produkter, är det viktigt att du informerar oss om detta så snart som möjligt. För att göra detta kan du använda vårt kontaktformulär på vår hemsida.
Vi kommer då att göra allt vi kan för att rätta till problemet på ett snabbt och smidigt sätt. Det är vår högsta prioritet att du som kund är nöjd med din beställning och vi vill göra allt vi kan för att se till att du får den bästa möjliga upplevelsen när du handlar hos oss.

Returer

Kan jag returnera en order?

Du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Vid en retur är det viktigt att du skickar meddelar oss på info@cannabislight.se.

Förvaring

Hur förvarar ni era buds?

Vår hampa förvaras i glasburkar tillsammans med en fuktbevarare för att säkerställa att hampan inte torkar.

Hur förvararar jag mina hampa-buds bäst?

Vi rekommenderar mörk förvaring, gärna i en glasburk. Ska budsen inte användas inom det närmsta rekommenderar vi att ni köper en fukbevarare som lägger ner i glasburken tillsammans med dina buds.

Hampa & Cannabis Light

Vad är cannabis Light?

Cannabis Light är begrepp som kommer från Italien och är ett samlingsnamn för industrihampa odlad med syfte att ha så hög CBD-halt som möjligt utan att THC-halten överstiger den lagliga gränsen på 0,2%.
I och med de låga nivåerna av THC är Cannabis Light inte psykoaktivt.

Säljer ni grindade (malda) eller hela buds?

Det händer att vi säljer grindade buds på vissa produkter. Grindade produkter är alltid av samma kvalitet och fuktighet som hela buds.

Vad är CBD?

CBD står för Cannabidiol och är en av över 100 cannabinoider som finns i hampa och cannabis. CBD har inga psykoaktiva effekter vilket innebär att du inte kan bli “hög” om du använder CBD.

Övrigt

Har ni ett affiliate-program?

Ja!
Ni kan läsa mer om detta under vår sida om Affiliate.